Friday, August 16, 2013

Hormati Pilihannya

COPY ORG PUNYA POST HEHE    

salam hormat... terbangkit isu ni dgn kawan tadi.. jd nk kongsi skit.. :)  Mari kita berbaik sangka sahabat.. 

1) Dia on/off pakai purdah mungkin sebab ada keperluan. Islam tak wajibkan dia tetap berpurdah jika dia memegang hukum asalnya bukan wajib.

Samalah macam lelaki on/off pakai kopiah atau serban. Masa berjoging, main bola atau kerja jadi askar, dah tentu ada keperluan buka kopiah masa tu kan...

2) Berpurdah salah satu pakaian menutup aurat. Jika ia rasa berpurdah itu cantik,dan dia rasa nak pakai purdah, biarkanlah. Fitrah manusia sukakan benda cantik. Tak salah kan? Islam tak mengongkong pilihan seseorang. Islam cuma mengawalnya dengan syarat 'menutup aurat'.

3) Fenomena gambar berpurdah di facebook tidak bercanggah dengan syariat:) bahkan memberi dakwah bil hal yang baik,jika kena tutup aurat dan adabnya, bagi saya.

4) pakaian ikut bentuk badan, itu tabarruj, haram. ia haram samada kepada yang pakai purdah atau tidak.

5) "Fenomena ramai telah bertudung tetapi tidak menutup aurat (mengikut fesyen) telah berlaku...." Ini barulah isu yang 'tepat' untuk dirisaukan...

6) Isu ramai wanita akan pakai purdah...jika ianya menutup aurat, apa salahnya. Tak perlu dirisaukan. Kita hormatilah apa-apa saja pilihan yang 'menutup aurat'. Kata al-Qaradhawi, kata 'ya' kepada silang budaya (purdah adalah budaya Arab), katakan tidak kepada serangan budaya.

7) Siapa nak ikut saranan al-Qaradhawi pula agar muslimah yang terlibat dalam dakwah tidak memakai purdah, mereka berhak memilih pilihan yang tidak bercanggah dengan syariah ini.

Indah hidup ini bila kita banyak berlapang dada..~ :)




terima kasih baca ! Komen La !~

0 Pembaca setia:

Post a Comment